onsdag 31 oktober 2018

2018

Det var en torr sommar i år. Varm och torr. Det roliga var att vi fick mycket gurka och squash på friland, och gurka och aubergine som förodlats inne och sen skulle varit i en slags odlingstunnel men där vi snart fick ta bort locket eftersom de brändes därinne de stackars plantorna. Har ställt auberginplantorna i sadelkammaren nu för att om möjligt övervintra dem.


Morötter och potatis gick väl sådär. Jag har vattnat allt utom potatis. Palsternacka blev inte så många och där vet jag inte ens hur jag skulle ha kunnat förbättra läget. Lin och blåklint blommade om nu på hösten. Delikatesspotatisarna blev många stora, men med skorv och någon röd rost på, måste flytta potatislandet radikalt nu.


Salladslöken går som vanligt hemskt mycket bättre än purjon. Kålen har varit fantastisk i år, det har varit nästan fritt från kålmask. Jag hade rädisa och ringblomma bland kålrot och rödbeta också, måste så detta glesare nästa år då det nästan tog över så själva grödan inte fick plats. Men trevligt med alla ringblommor som hade jättelång blomningstid.


Tomaterna ville inte rodna, konstigt.


Nu i höst har vi gjort ett litet perennland med sparris, jordgubbe och rabarber från Kärtared. Får hoppas det går bra. Nån slags prydnadsväxt blev det också, nån slags lena lammöreblad.


Ja bara lite snabba oredigerade tankar om säsongen som varit. Och så kommer erkännandet; jag är inte ofrivillig odlare längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar